Når du eier, forvalter eller drifter et større bygg, vil en drifts- og vedlikeholdsavtale spare deg for uforutsette utgifter og en masse hodebry. Ligg i forkant av problemene og la rørleggeren kontakte deg i stedet for at du må ringe hen når skaden har skjedd.
I nye bygg og ved omfattende rehabiliteringer blir det gjort store investeringer i nye anlegg på elektrisitet, rør og ventilasjon. Men når bygget skal driftes blir pengekranen ofte skrudd igjen.
Da må du som eier eller driftsansvarlig spørre deg selv noen spørsmål: Har du råd til en driftsstans? Hva betyr det for de som bruker bygget hver dag? Hva er prisen dersom rørleggeren ikke kommer når noe kritisk skjer?
Vår anbefaling er soleklar. Du må sette driften og vedlikeholdet i system!
Det gjelder å forebygge uforutsette og uheldige hendelser. Og for å drifte et kostnadseffektivt og sikkert bygg, må du ha en løpende avtale med rørleggeren og flere av de andre fagene som har vært involvert i byggeprosessen.
Det er som å ha service på bilen. Skal den være driftssikker og trygg, må den jevnlig ha tilsyn fra folk som kan bil. Skal ditt bygg drives godt, må det ha jevnlige servicebesøk av rørlegger, elektriker, automatiker og andre fagfolk som kan bygg.
Det er en trygghet å vite at det er en dedikert rørlegger som holder ditt bygg under oppsikt, kommer på befaring og lager rapporter som blir fulgt opp. Når du setter opp en driftsavtale med din rørleggerbedrift, vil de følge opp med avtalt service og i tillegg vedlikeholde FDV-dokumentasjonen som foreligger på bygget. Dette arbeidet må være satt i et system, både for å gå gjennom bygget og for å dokumentere gjennomgangen – og arbeidet som eventuelt gjennomføres.
Rørleggeren bruker gjerne et web-basert kontrollsystem hvor avvikene kategoriseres på tre ulike nivåer.
Planen for drift og vedlikehold som dere lager sammen, sier noe om hva du kan gjøre ved egenkontroll og gir deg oversikt over de nødvendige og planlagte servicer og oppgraderinger. En slik plan vil kunne forebygge uhell og hendelser som skyldes at rørtekniske installasjoner og komponenter mangler vedlikehold.
Du kjenner ditt bygg best, men det er de enkelte entreprenørene som kjenner anleggsdelene best. Derfor går vi alltid gjennom med deg hva som er kritisk for driften før vi utarbeider en avtale om drift og vedlikehold. Målet er å forebygge driftsstans, tilpasse servicen og opprette en avtale som legges opp etter de forutsetningene som gjelder spesifikt for bygget.
Du kan dele vedlikeholdsavtaler i tre kategorier:
En serviceavtale er det minste du bør forplikte deg til. Det er en avtale hvor du inngår et samarbeid med en rørleggerbedrift som gjerne er kjent med, eller gjøres kjent med, anlegget og bygget. En serviceavtale sikrer godt vedlikehold og gir god forutsigbarhet i ansvarsfordeling og oppfølging av oppgaver.
Les også: Dette bør du ta med i en serviceavtale med rørleggeren
En drifts- og vedlikeholdsavtale med rørleggeren skal forebygge rørtekniske problemer og driftsstans. En rørlegger knyttes til bygget, holder jevnlig kontakt med deg, utfører rutinemessige servicer og befaringer, og jobber forebyggende med vedlikehold for å hindre at noe stopper opp.
Rammeavtaler inneholder mange av de samme elementene som en drifts- og vedlikeholdsavtale, men går gjerne over flere år.
Vi opplever at enkelte driftsansvarlige er kritiske til faste avtaler om vedlikehold av nye anlegg i nyoppførte og rehabiliterte bygg. De mener kanskje at når alt er nytt, så bør det virke problemfritt i mange år. Det er vi også enige i, men av erfaring vet vi at nye bygg kan ha både startproblemer og uforutsette hendelser. Og tro meg – slike feil går ikke over av seg selv bare du lukker øynene lenge nok. Da er det godt å ha en fast rørlegger som du kan ringe til – eller som ringer deg først.
Flere artikler om temaet finner du på VB-bloggen